„Škola hrou“ nemusí být jen slavný výrok

Cítím, jak je důležité, aby …

  • bylo vzdělávání a poznávání pro děti zábavné a kreativní,
  • se naučily vyjadřovat svůj názor,
  • si dokázaly vytvořit svůj pohled na věc/situaci,
  • byly tolerantní k ostatním i k rozdílným názorům,
  • si uvědomily, že není jen jediná pravda a nemusí být vždy jen jedno správné řešení.

 

„ŠKOLA HROU“

 

Již Jan Amos Komenský hlásal svůj slavný výrok „Škola hrou“, což považuji za velmi přesné vyjádření, jak by efektivní vzdělávání mělo vypadat. Není žádným tajemstvím, že zážitkové metody učení za

1. děti baví více a za

2. více si z toho i odnesou a zapamatují na delší dobu než jen při strohém memorování.

 

 

 

Dalším faktem je, že v dnešní době internetu, kde najdete vše,  nenahrává zrovna učení se odstavců z knížek nazpaměť. Nechci rozebírat neduhy současného školství, to mi nepřísluší. Jen maličkosti, jako je učení dětí a mládeže hravou a zajímavou formou, může znamenat velký rozdíl, co si zapamatují, jak dlouho si to v paměti udrží a jak si den užijí.

Na každého z nás, děti nevyjímaje, se valí denně nekonečné množství informací. Je to tedy nelehký úkol zaujmout a získat něčí pozornost. Myslím, že obyčejnými přednáškami a předčítáním z knížek si ji nezajistíme. Je důležité, aby si děti budovaly kritické myšlení už od začátku školní docházky, ne-li dříve, aby dokázali informace filtrovat. Také je nutné v nich posilovat sebevědomí v tom, že oni vědí, co je pro ně přínosné. To, že existuje jedna univerzální pravda pro všechny je už, troufám si napsat, přežitek.

 

ZÁBAVNÉ UČENÍ

 

Originální, zážitkové učení určitě nemusí patřit jen do alternativního či domácího vzdělávání. Vždy záleží na přístupu učitele/průvodce. Věřím, že spoustu lidí v těchto profesích by rádi upřednostnili zábavné a atraktivní aktivity ve svých hodinách, ale … Je mi jasné, že asi málokdo chce trávit svůj volný čas vyhledáváním nebo tvořením zajímavých interaktivních aktivit, které by ve své výuce použil.

 

Proto jsem vytvořila dva soubory her, které Vám s tím pomohou.

 

Tyto aktivity jsou tzv. „win-win“ pro učitele i žáka, tedy vítěží obě strany. Učitelé, rodiče a pracovníci s dětmi a mládeží ušetří čas i peníze tím, že nemusí vymýšlet nové vzdělávací aktivity a děti a mladí lidé se budou bavit a zároveň vstřebávat nové informace. Interaktivní a diskuzní aktivity utužují kolektiv, rozvíjí komunikaci, spolupráci, schopnost sdílení svého názoru a úhlu pohledu bez strachu z posuzování a hodnocení. Tím, že má každý právo se vyjádřit odpadá pocit nedostatečnosti nebo méněcennosti. Studenti zažijí pocit, že je jejich názor hodnotný a přispívá k rozvinutí debaty. Dospělý je hlavně v roli uvaděče do tématu a moderátora celé diskuze.

Hra navodí téma, zajistí zážitek, rozproudí emoce a následné otázky k diskuzi vyvolají debatu, které se účastní všichni, i ti, kteří jsou stydlivější a většinou by se sami o slovo nepřihlásili. Mladí chtějí být slyšet a vyslyšeni. Není nic horšího, než když se snažíte vyjádřit své pocity a názory a nikdo vás neposlouchá.

 

 

Pojďme se tedy zamyslet jakou formou informace a znalosti dětem a mladým lidem nabízíme. Nechme mladé sdílet své názory a diskutovat v bezpečném prostředí. Nechte se inspirovat aktivitami, které jsem vytvořila přesně pro tento účel zážitkového a zábavnévného vzdělávání.

Zvu vás do svého projektu Život ve světě, kde jsou originální aktivity a hry pro všechny věkové kategorie dětí a mládeže. Vyzkoušejte si „školu hrou“ živě ve své třídě, ve své skupině dětí, mladých lidí nebo třeba i doma.

Dostane se k nim tudy https://www.zivotvesvete.cz/aktivity-a-hry/

 

Užijte si zábavu! 🙂

 

 

Nejlepší je udělat si na vše svůj pohled na základě vlastní zkušenosti.”  Jana Kalenská, autorka projektu a aktivit Život ve světě

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *